کلارنس بردزآی، سرآغاز صنعت مدرن غذاهای منجمد

چگونه مواد غذایی منجمد ابداع شد؟ تمام اقلامی که در بخش محصولات غذایی منجمد فروشگاه های امروزی یافت می شوند، وجودشان به خاطر کلارنس بردزآی (BirdsEye) است. بردزآی در دهه ۱۹۲۰ میلادی فرایند انجماد سریع را توسعه داد و صنایع …

چگونه مواد غذایی منجمد ابداع شد؟

تمام اقلامی که در بخش محصولات غذایی منجمد فروشگاه های امروزی یافت می شوند، وجودشان به خاطر کلارنس بردزآی (BirdsEye) است. بردزآی در دهه ۱۹۲۰ میلادی فرایند انجماد سریع را توسعه داد و صنایع مواد غذایی منجمد را راه اندازی کرد. بردزآی که اهل شهر بروکلین آمریکا بود بین سال های ۱۹۱۲ و ۱۹۱۷ در شهر لابرادور (منطقه ای ساحلی در شرق کانادا) ساکن شد. بردزآی مدت کوتاهی در یک کشتی بیمارستانی مشغول به کار بود و بعد از آن در زمینه پرورش روباه سرمایه گذاری کرد.

در طول این سال ها بود که درباره آداب و رسوم مردم اینویت (بومیان مناطق قطبی گرینلند، آلاسکا، کانادا و سیبری) چیزهایی آموخت. اینویت ها به ماهیگیری از میان یخ ها می پرداختند و سپس می گذاشتند آن چه از آب گرفته بودند بلافاصله در هوای بسیار سرد یخ بزند. وقتی این ماهی های یخ زده که در هوای سرد مانده بودند در نهایت پخته می شدند، طعم تازگی داشتند.

بردزآی پس از بازگشت به آمریکا در سال ۱۹۲۰ در حوزه ماهیگیری تجاری شغلی گرفت و متوجه شد تعداد زیادی از ماهی های تازه گرفته شده قبل از رسیدن به فروشگاه ها خراب می شوند. بردزآی نحوه انجمادی را که در لابرادور دیده بود به یاد آورد. بردزآی باور داشت که می تواند انجماد را به صورت تجاری برای مواد غذایی مورد استفاده قرار دهد. به این ترتیب در سال ۱۹۲۳ یک شرکت ماهی منجمد در نیویورک تأسیس کرد.

در آن زمان، مدت نیم قرن بود که مواد غذایی منجمد در دسترس همگان قرار داشت اما مواد غذایی منجمد منفور مصرف کنندگان بودند چرا که عطر و طعم و بافت های آنها پس از یخ زدن از بین می رفت (مواد غذایی خیلی کند منجمد شده بودند و این باعث می شد کریستال های یخ بزرگی تشکیل شود و بر ساختار سلولی مواد غذایی تأثیر منفی به جا بماند).

سرآغاز  صنعت مدرن غذاهای منجمد و فرآیند انجماد سریع
ملاقات کلارنس بردزآی و یک سرخپوست، جرقه ی اولیه راز این همه تازگی و خوشمزگی محصولات پمیناست...

پول شرکت بردزآی به سرعت به انتها رسید اما بردزآی در اواسط دهه ۱۹۲۰میلادی به ماساچوست و یک مرکز صنعت ماهیگیری نقل مکان کرد. در آن جا کسب و کار جدیدی به نام General Seafoods را بنیان گذاشت. بردزآی تجهیزات و بسته بندی هایی ایجاد کرد و فرآیند انجماد خود را ثبت اختراع کرد. با این حال همچنان با شماری از موانع دست به گریبان بود. از جمله این موانع کمبود وسایل نقلیه عایق بندی شده برای نقل و انتقال محصولاتش به فروشگاه ها و نیز این واقعیت بود که بسیاری از خرده فروشان از یخچال های دارای صفحه نمایش برخوردار نبودند.

با این وجود شرکت غلات Postum (سازنده غلات صبحانه و دیگر مواد غذایی) متوجه قابلیت های نوآوری های بردزآی شد و کسب و کار او را در سال ۱۹۲۹ خریداری کرد. نام Postum نیز به جنرال فودز تغییر کرد. در آن زمان صنعت مواد غذایی منجمد هنوز در اول راه خود بود. در دهه ۱۹۴۰ میلادی و در طول جنگ جهانی دوم بود که تعداد زیادی از آمریکایی ها برای اولین بار طعم مواد غذایی منجمد را چشیدند چراکه در آن زمان کمبود قلع به کمبود مواد غذایی کنسرو شده انجامیده بود. از آن مهم تر این واقعیت بود که مردان در حال جنگیدن بودند و زنان مشاغل خارج از خانه را به عهده گرفته بودند و همین باعث شده بود زنان به دنبال روش های سریع تر برای درست کردن غذا باشند.

دیدگاه‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.